اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

ساخت VMKernel Port در vSphere

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    ساخت VMKernel Port در vSphere

    با سلام در ادامه مباحث مربوط به Networking در vSphere رسیدم به بخشی که ما یاد گرفتیم که به چه شکل میتوانیم Standard Switch ها را ایجاد کنید. در این مقاله یاد خواهیم گرفت که به چه شکل میتوان یک VMKernel را ایجاد کرده و انواع سرویس هایی که شما میتوانید از VMkernel برای عملکرد ان ها استفاده کنید را بررسی خواهیم کرد.


    همچنین توصیه میشود مطالعه کنید.

    معرفی Virtual Switch در vSphere

    ساخت اولین Virtual Switch


    همانطور که در مقالات قبلی ذکر کردم VMKernel ها این امکان را به ما میدهند تا در سطح لایه سه با سرور ESXI خودمان ارتباط برقرار کنیم و یک جورایی ارتباط لایه سه را برای سرور ما مهیا میکند. یکی دیگر از قابلیت هایی VMKernel این بوده که، سرویس های پیشرفته در ساختار vSphere مانند DRS, HA و چندین سرویس دیگر وابسته به VMKernel بوده که در ادامه آن ها بررسی خواهیم کرد.



    ساخت VMKernel

    در قدم اول از طریق vSphere web client به سرور vCenter متصل شوید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 110.0 کیلو بایت


    بر روی سروری که نیاز دارید VMKernel را ایجاد کنید کلیک کرده و وارد تب Configure شوید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 121.0 کیلو بایت


    در بخش Networking بر روی VMKernel adaptors کلیک کرده تا لیست تمام VMKernel ها را مشاهده کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید من دو عدد VMKernel پورت دارم که از قبل ایجاد کردم که یکی از انها برای خود Management سرور ESXI بوده و دیگری هم برای ارتباط به یک Storage Array از طریق پروتکل Iscsi میباشد، همچنین در این بخش شما آن Switch که این VMKernel به آن متصل شده است و همچنین IP آدرس هر کدام از VMkernel ها را میتوانید مشاهده کنید.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 120.8 کیلو بایت


    برای ایجاد یک VMKernel جدید برروی Add host networking کلیک کرده تا صفحه ایجاد یک VMKernel نمایش داده شود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 2 حجم: 122.1 کیلو بایت
    در این صفحه چون من قصد دارم یک VMKernel Port ایجاد کنم پس گزینه اول را انتخاب و بر روی Next کلیک میکنیم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 105.8 کیلو بایت


    در این بخش من قصد ندارم یک Standard Switch جدید درست کنم و این VMKernel port را به آن اختصاص بدهم بلکه میخواهم از همان Switch قبلی خودم استفاده کنم و این VMKernel را در آن ایجاد کنم. پس من گزینه اول را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک میکنم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 95.8 کیلو بایت







    در این بخش من یک نام برای VMKernel خودم قرار دادم. شما همچنین میتوانید بر روی این VMKernel port یک Vlan را مشخص کنید. در بخش IP Setting هم نوع IP که میخواید را انتخاب کنید که من IPV4 را انتخاب کرده بودم.

    در مورد TCP/IP Stack من یک مقاله کامل قرار خواهم داد فعلا بر روی Default قرار میدهم (اگر بخوام بصورت خلاصه فعلا کاربرد TCP/IP Stack رو بگویم به وسیله این قابلیت شما میتوانید برای هر VMKenel port از تنظیمات Default gateway و DNS و حتی Route های متفاوت استفاده کنید).


    اما در ادامه شما لیست اسامی سروریس های را مشاهده میکنید که نیاز به VMKernel داشته که در ادامه بصورت خلاصه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

    vMotion
    این قابلیت به شما این امکان را میدهد که بصورت Live ماشین های مجازی بین سروهای متفاوت جا به جا شوند.


    Provisionig
    این قابلیت به شما این امکان را میدهد که مواردی مانند Clone کردن یک ماشین و حتی Snapshot را از یک vmnic دیگر ترافیکش را عبور دهید. البته مواردی دیگر مانند سناریوهای VDI که زیاد عمل Clone انجام میشود بسیار خوب است که یک vmnic اختصاصی فقط برای این نوع ترافیک قراردهیم.


    Fault Tolerance logging
    برای سرویس FT استفاده میشود.


    Management
    برای مدیریت خود سرور ESXI استفاده میشود. مثلا اتصال esxi به vcenter و موارد دیگر. البته یک استفاده دیگر هم دارد و آن هم برای ارسال و دریافت ترافیک Heartbeat برای HA بوده.


    vSphere replication و vSphere replication NFS
    این دو قابلیت برای استفاده از Replication در ساختار vSphere استفاده میشود. که اولی در سمت Source و دومی در سمت Target استفاده میشود.


    vSAN
    برای استفاده در سناریو vSAN استفاده میشود که Storage Virtualization را برای ما در سطح vSphere امکان پذیر میکند.



    البته یک سرویس دیگر با نام iscsi هم موجود است که برای اتصال به Storage Array ها از طریق iscsi میباشد. و نکته مهم این است که شما برای ایجاد همچنین VMKernel نیاز به انتخاب سرویس خاصی ندارید.

    من قصد دارم این VMKernel را برای iscsi استفاده کنم پس یک نام برای ان مشخص کرده و هیچ کدام از سرویس ها را انتخاب نکرده و بر روی next کلیک میکنم.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 107.6 کیلو بایت


    در بخش بعدی شما باید تنظیمات IP را برای این VMKernel انجام دهید. من بر روی DHCP قرار میدهم (چون در محیط لابراتوار هستم این گزینه را انتخاب کرده در محیط های عملیاتی حتما باید ایپی از نوع Static تنظیم کنید).
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 101.3 کیلو بایت


    همانطور که میبینید یک VMKernel با ISCSI-3 ایجاد شده و IP آدرس هم از طریق DHCP گرفته شده است.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید  نام: Untitled.png مشاهده: 1 حجم: 137.4 کیلو بایت


    در ادامه مقالات در مورد نحوه ایجاد کردن Virtual Machine Port Group صحبت خواهیم کرد.



    امیدوارم مفید واقع شده باشد.
    فایل های پیوست شده
    آخرین ویرایش توسط Habili; در تاریخ/ساعت 08-05-2018, 06:49 PM.
    اینستاگرام انجمن لینوکس ایران : https://www.instagram.com/iranlinuxforum

درباره انجمن منطقه لینوکسی ها

انجمن منطقه لینوکسی ها با هدف ارتقاء سطح علمی کاربران در سطح جهانی و همچنین کمک به بالا بردن سطح علمی عمومی در زمینه های تخصصی فوق پایه گذاری شده است. انجمن منطقه لینوکسی ها از طریق کارشناسان و متخصصان پاسخگوی سوالات گوناگون کاربران مبتدی یا پیشرفته میباشد تا حد امکان تلاش شده که محیطی متنوع و کاربر پسند و به دور از هرگونه حاشیه جهت فعالیت کاربران در این انجمن ایجاد شود. لذا ما به صورت مستمر برای پیشرفت کمی و کیفی محتوی و اطلاعات انجمنمان میکوشیم که این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است. کلیه حقوق،اطلاعات و مقالات در این انجمن متعلق به سایت منطقه لینوکسی ها میباشد، و هرگونه نسخه برداری بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی خواهد شد.

شبکه های اجتماعی
در حال انجام ...
X